PRVNÍ STÁŽ NOVÉHO PROJEKTU LEONARDO
Handicapovaní na hotelové škole ve Švédsku
V programu Leonardo da Vinci podporuje Evropská unie odborné vzdělávání mladých lidí v zahraničí. Stáže, které financuje, mají rozšířit odborné znalosti a schopnosti zejména v oborech a oblastech, které lze na zahraničním pracovišti poznat mnohem lépe než doma. Náš letošní projekt jsme nazvali "Lidé s handicapem v hotelnictví: hosté a pracovníci". Zaměřili jsme se na možnosti pracovního uplatnění, které mají v zahraničí handicapovaní v našem oboru, a také na profesní opatření, která potřebujeme zavést i v našem školním hotelu a restauraci, jestliže poskytujeme služby skupinám postižených a chceme jim jejich pobyt co nejvíce zpříjemnit.
První stáž, jež se v rámci našeho projektu uskutečnila, vedla koordinátorky projektu do Švédska. Zdejší zkušenosti s postavením postižených ve společnosti, s jejich uplatněním a možnostmi, se staly východiskem pro sestavení programu všech dalších stáží projektu.
Na hotelové škole ve švédském Orebru mohou obor gastronomie a hotelnictví navštěvovat i žáci s mírným mentálním handicapem. Ve speciální třídě se scházejí žáci všech čtyř ročníků a pracují rozděleni do tří skupin. V každé skupině je kromě učitelky přítomna speciální asistentka. Zatímco první skupina má relaxační cvičení, druhá připravuje ve cvičné kuchyni pro obě skupiny i pro nás občerstvení, toasty a kávu. Třetí skupina procvičuje dnes "housekeeping" ve školním hotelu. Jejich pečlivost při úklidu pokojů je prý vyhlášená a pro ostatní třídy školy nedostižná.
Překvapí nás samozřejmost, s níž se nám většina žáků speciální školy představí anglicky. Někteří se s námi dokonce pustí do zaujaté diskuse. Jejich komunikativní schopnosti v anglickém jazyce nás udivují bezprostředností a nadšením. Tento týden se speciální třída připravuje na zkoušku: úkolem každého žáka je představit místo svého bydliště turistům. Jednoduché prezentace mají všichni žáci speciální třídy připraveny v powerpointu…
V jiné třídě hotelové školy v Orebru se připravují neslyšící a sluchově postižení. Právě mají praxi ve školní kuchyni. Ačkoliv mnoho z nich má často víc než jeden handicap, musí zvládnout běžné pracovní stresy spojené s přípravou a výdejem obědů v jídelně pro vyučující. V kuchyni se rozdělili na malé skupinky, s každou spolupracuje jeden asistent. Veškeré porady a diskuse kmitají na všechny strany znakovou řečí. Až při bližším pozorování zjistíme, že většina asistentů jsou rovněž neslyšící, které hotelová škola zaměstnává. Nicméně znakovou řeč ovládají ve škole takřka všichni vyučující. Další skupinka znakujících vládne školní pekárně. Město Orebro je celostátním střediskem vzdělávání neslyšících a sluchově postižených a na zdejší univerzitě se běžně tlumočí veškerá výuka do znakové řeči. Té je opravdu plné město a na každém rohu obdivujeme technickou vymoženost, když neslyšící vášnivě znakují do obrazovek svých mobilních telefonů.
Společnost ve Švédsku je zvyklá na diskuse neslyšících na nárožích i na postižené zaměstnance na všech možných pracovištích. Monika, sekretářka obchodního gymnázia, nevěděla, co zvláštního nebo mimořádného by nám o své práci měla vyprávět.