STÁŽ VE ŠVÉDSKU
ANEB JAK SE ČESKÝ STUDENT HVĚZDOU STAL!!!
Na začátku nového školního roku na Hotelové škole v Poděbradech se mi naskytla možnost odcestovat do zahraničí, konkrétně do severské země zvané Švédské království. Tato země na mě působila velice pozitivně, její přírodní krásy a hlavně čistota. Obyvatelstvo je podle mě vyspělé, hlavně po stránce jazykové. Mladá, ale i starší generace plynně hovoří anglicky, jsou přátelští, rádi pomohou při nesnázích a jsou velice ochotní.
Na této stáži jsem pracoval v jednom známém severském hotelu Scandic, který je součástí hotelového řetězce Hilton Hhonors. Hotelů Scandic je přibližně 139 a jsou rozmístěny do 9 zemí Evropy.
Mé pracoviště tedy byl Hotel Scandic Väst, který se nacházel na periferii města Örebra v těsné blízkosti silnice první třídy směrem na Stockholm. Tady jsem si vyzkoušel práci číšníka na restauraci The Green Dining-room. Tento hotel se specializuje na stravování větších počtů lidí, jako jsou školící skupiny, sympozia a různé meetingy, ale také se zde setkáme s nabídkou a-la carte, která je velice bohatá a každý všední den je k dispozici i tzv. business lunch. Já osobně jsem se většinou staral o skupiny, kde bylo mým úkolem prostřít, obsloužit a debarasovat. Prostírání stolů bylo odlišné od našich zvyků. Stoly byly bez ubrusů, všechen inventář byl pokládán přímo na stůl, který byl z dubového dřeva a řádně vyleštěn. Rovněž bylo jiné umístění skla na minerální vodu, které jsem pokládal doprostřed nad talíř, a také šálky s podšálky a kávovou lžičkou, umístěné na levé straně těsně nad vidličkou. Největší novinka pro mě byla obsluha, která probíhala ve francouzském stylu, tj. překládání. U nás v České republice jsem se s tímto stylem mnohokrát nesetkal, tady to byla moje každodenní nová zkušenost, ve které jsem se postupem času stále zlepšoval jak ve zručnosti, tak i v pohyblivosti a rychlosti. Ještě před příchodem hostů jsem na stůl založil kuvérový talířek s máslíčkem, mísu se salátem, nápoje, což byla minerální voda a pivo ve skleněných láhvích, které si host otvíral předem připraveným otvírákem. Po příchodu a usazení hostů k prostřenému stolu jsem přinesl timbál s přílohou a omáčník s omáčkou. Host si vše nabírá sám. Mým úkolem je přinést oválnou mísu s masem a zeleninou, překládat hostovi z levé strany na talíř. Když hosté dojedli, mohl jsem teprve debarasovat talíře a timbály, omáčník a mísu se zbytkem salátu. Následoval servis kávy ze skleněné konvičky, kterou nalévám do založených šálků. Hosté mají na dezertním talířku s rozetkou mléko, cukr a mini-čokolády. Teprve až po odchodu hostů mohu úplně uklidit stůl, který nakonec vyčistím hadříkem a speciálním přípravkem.
Personál v tomto hotelu byl velice přátelský, ochotný a ohleduplný. Kdykoliv jsem potřeboval něco vysvětlit, poradit či ukázat, nikdy nebyl žádný problém. Zaměstnanci byli velmi vstřícní a jejich znalost je na vysoké úrovni.
Myslím si, že zkušenosti a dovednosti, které jsem nabyl na této stáži, využiji v budoucím životě, profesi a při hledání pracovního místa.