Hotelová škola Poděbrady

Hotelová škola Poděbrady

Středočeský krajAEHT

Brain-Based Learning – Amsterdam 2025

Jak lépe motivovat žáky? Jak jim pomoci, aby byli ve škole úspěšní a nacházeli v učení radost? Jak je podpořit a vést tak, aby pro ně učení bylo výzvou a ne trestem? A jak přistupovat k dnešním dětem a mladým lidem, kteří vlivem sociálních sítí často bojují s pozorností, pamětí a tím i s učením?

Tyto a další otázky si jistě někdy klade většina pedagogů. Pro nás se zároveň staly impulzem, abychom se ucházely o účast v kurzu Brain-Based Learning, organizovaném v rámci programu Erasmus+ pro učitele. A tak jsme vyrazily na týdenní studijní pobyt do Amsterdamu s očekáváním zcela průlomových informací, které ovlivní naši práci.

Pětidenní kurz nás obohatil o aktuální vědecké poznatky z oblasti teorie učení. Zároveň jsme měly (všechny účastnice byly ženy) možnost vyzkoušet si některé aktivity vhodné pro výuku. Řadu dalších informací a podnětů ke studiu jsme obdržely e-mailem, protože časová dotace kurzu neumožnila obsáhnout vše.

Pobyt byl zároveň skvělou příležitostí setkat se s kolegyněmi z dalších evropských zemí a sdílet s nimi zkušenosti. Velmi nás potěšilo, že jsme při těchto aktivitách skutečně měly co nabídnout – na naší škole totiž všichni přistupujeme k výuce kreativně a neustále hledáme nové cesty, jak žáky zaujmout. Ukázalo se také, že naše schopnosti práce s umělou inteligencí a dalšími digitálními nástroji, jakkoli si v této oblasti často nevěříme a máme se stále co učit, jsou výrazně napřed oproti dovednostem mnoha ostatních účastnic.

Zároveň jsme si uvědomily, že řadu principů, o kterých jsme v kurzu hovořily, vlastně intuitivně používáme – jednoduše proto, že nám dávají smysl a ve výuce dobře fungují.

Poznání, kterého se nám v Amsterdamu dostalo, tak nakonec nebylo zcela průlomové, přesto však představuje cenné rozšíření našeho pedagogického arzenálu. Těšíme se, že alespoň některé techniky a nápady postupně uvedeme do praxe.

Vedle odborných poznatků jsme si však přivezly ještě jeden důležitý bonus – uvědomění, že na naší škole opravdu děláme dobrou práci. A to díky neustálému hledání nových cest, sdílení zkušeností a ochotě se stále vzdělávat.

Na závěr chceme vyslovit poděkování vedení školy, které nám tento profesní rozvoj umožňuje.

Jana Jeřábková a Lenka Svobodová